Wil in januari meerjarige planten. Planten. Zijn besteld. Kan dit? Of hoe hou ik ze goed tot dat wel kan?

Tuin wordt eerste week van januari aangelegd, en planten al besteld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Maar wacht niet tot de grond bevriest.
De plantsoenendienst heeft vorige week bij mijn woning nog 200 struiken geplant. En ik neem aan dat ze weten wat ze doen.
10 jaar geleden
Heel veel meerjarige planten zijn volkomen winterhard en kunnen ook in de winter worden geplant.
Echter een deel van de meerjarige planten ( vooral wintergroene planten) , moeten er voor de winter in, dan kunnen ze nog in de grond nieuwe wortels vormen, waardoor ze ook winterhard zijn.
Valt na het planten de vorst in en de grond bevriest, dan zijn er geen nieuwe wortels gevormd.
Tijdens de vorst verdampen die planten ook water, maar door het ontbreken van nieuwe ( haar) wortels, kunnen ze geen vocht opnemen.
Hierdoor kunnen ze gaan verdrogen, vooral bij vorst met veel wind.
We noemen dat ten onrechte bevriezen.
Komen je bestelde planten toch binnen als het al vriest, zet ze dan zo lang in een schuur en dek de wortelkluiten flink af.
Bij open weer kan je ze dan planten.